Folkhögskolan bygger på delaktighet, frihet och frivillighet vilket också avspeglar sig i kursuppläggen på Bäckedals Folkhögskola
Denna frihet innebär att både skolan och kursdeltagarna har ansvar inte bara för val av arbetsformer utan även för innehållet i kursen. För att få till ett aktivt deltagarinflytande strävar skolan att ha ett ständigt pågående samtal om studiemiljö och utbildningarnas upplägg och innehåll.
Skolans studiemiljö bygger på öppenhet, tolerans och ömsesidig respekt där de studerandes behov, personliga studiemål och välbefinnande utgör viktiga mål för skolans strävan. Samtidigt har skolan som offentlig verksamhet och offentlig miljö en värdegrund, som är det ramverk som i vissa fall kan sätta gränser för den personliga friheten. Öppenheten, toleransen och den ömsesidiga respekten innebär att studerandeinflytandet kan utövas i både direkta och mer organiserade former.
Direkt studerandeinflytande
Varje studerande kan när som helst framföra synpunkter, kritik eller förslag till skolans personal eller ledning. Det kan ske muntligt, eller skriftligt via mejl eller brev. Skolan eller skolans huvudman ska i varje sådant fall ge den studerande ett svar.
Organiserat studerandeinflytande
Mentorer
Varje studerande på lång kurs har en lärare som sin mentor. Mentorn ska minst tre gånger per termin ha dokumenterade mentorssamtal med de studerande. Vid dessa samtal kan allt som berör eller påverkar studiearbetet tas upp.
Kursråd
Varje lång kurs har ett forum där man kan ta upp sådant som berör kursen. Protokoll ska föras och
anslås.
Studeranderåd
Varje lång kurs utser inom sig 1-2 representanter till skolans studeranderåd som utgör studerandekårsstyrelse och representerar skolans samlade deltagare. Studeranderådet utser inom sig en styrelse. Studeranderådet utser även 1-2 studerandeskyddsombud samt 1 representant till skolans ledningsgrupp. Studeranderådet protokollför sina möten. Allt deltagande hos studeranderådet är frivillig och alla som är med har rösträtt. Sveriges förenade studentkårer (SFSvux) är en nationell organisation som stöttar och hjälper studeranderåd inom vuxenutbildningen.
Skolmöte
En gång per månad hålls Skolmöte med hela skolan, för utbyte av information och för frågor.
Skoldemokratimöte
Ett forum då en representant från varje långkurs träffar rektor/skolledning. Skoldemokratimöten hålls var 6:e vecka. Protokoll ska föras och anslås.
Utvärderingar
Långa kurser: Skriftliga utvärderingar ska göras i slutet av varje termin.
Korta kurser: Skriftliga eller muntliga utvärderingar ska göras i slutet av varje kurs